Ga naar de inhoud

Haalbare doelen stellen

Hoogleraren Janka Stoker en Harry Garretsen van onderzoekscentrum In the LEAD deden onderzoek naar de kwaliteit van management bij Nederlandse bedrijven. “Binnen de World Management Survey staat Nederland van de 36 landen die sinds 2002 onderzocht zijn, op de zesde plaats. Bij dit wereldwijde onderzoeksproject naar management, opgezet door wetenschappers van de Amerikaanse universiteiten Harvard, Stanford en MIT, hebben wij ons aangesloten. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven gemiddeld slechter scoren dan Amerikaanse bedrijven, die op één staan, en ook dan Duitse en Canadese.
Met de kwaliteit van management wordt een optelsom van vier dingen bedoeld: het management op operationeel gebied, op strategisch gebied en personeelsmanagement. Tot slot wordt bekeken of een organisatie zijn eigen doelen in het oog houdt. Wat blijkt: Nederlandse bedrijven blinken uit in operationeel management, zoals de inrichting van het productieproces. Daarin zijn ze gemiddeld zelfs het beste van alle 36 landen. Een relatief zwakke plek is het personeelsmanagement en haalbare doelen stellen.”

Het kan de besten overkomen. Daarom helpt 7A bij het stellen van haalbare doelen. En het definiëren van duidelijke tussendoelen, zodat de weg naar het doel ook beheersbaar wordt.

Meer lezen over het onderzoek van Stoker en Garretsen? Kijk hier.